De wereld van SEO is niet bepaald gemakkelijk. Het omvat een aantal nogal complexe concepten, is sterk afhankelijk van de meer dan 200 ranking factoren en vereist een constante inspanning. Ook is resultaat niet direct zichtbaar, waardoor het soms lijkt dat je een hoop werk verzet zonder resultaat.

Hierdoor klinkt SEO een beetje onaantrekkelijk. Het verklaart waarom veel bedrijven niet weten welke stappen ze moeten nemen om hun positie in de zoekmachine te verbeteren. En dat is dan ook de reden dat ze vaak de handdoek werpen, terwijl het een van de meest essentiële gebieden van digitale marketing is.

In dit artikel leggen we uit wat dat SEO drie hoofdpijlers als basis heeft. Elke SEO-taak valt in een van deze pijlers, dus als je de tijd neemt om ze te begrijpen, zul je zien dat het optimaliseren van je digitale aanwezigheid niet zo moeilijk hoeft te zijn.

Pijler één: linkbuilding, verwijzende domeinen en digitale PR

Linkbuilding verwijst naar de marketinginspanningen die links van andere websites naar jouw website opleveren, bijvoorbeeld door het schrijven van gastblogs. Verwijzende domeinen zijn de domeinen waar deze backlinks vandaan komen. Digitale PR is een strategie die tot doel heeft de online zichtbaarheid van een merk te verbeteren door het creëren en onderhouden van relaties met makers van online content en journalisten. Je kunt dan denken aan het publiceren van persberichten die worden opgepakt door (regionale) kranten.

Alle drie deze componenten van SEO zijn uiterst belangrijk geworden en voor een bedrijfseigenaar is het absoluut noodzakelijk om te werken aan het verkrijgen van hoogwaardige links van gezaghebbende en relevante websites. Evenals het verwijzen van domeinen en backlinks naar jouw website.

Merk op dat ik de woorden “gezaghebbend”, “hoogwaardig” en “relevant” heb gebruikt bij het spreken over de links waarnaar je moet streven. Dit komt omdat ongebruikelijke of schijnbaar spammy linkbuilding kan leiden tot een boete/penalty door Google, iets wat je altijd in gedachten moet houden. Je zult dan gestraft worden met lagere posities of zelfs helemaal uit de zoekresultaten verdwijnen.

Dat gezegd hebbende, het verbeteren van je linkbuilding, verwijzende domeinen en digitale PR gaat voornamelijk over twee dingen: waarde tonen en hard werken om een toonaangevende leider in je branche te worden. De sleutel is linkwaardige content ontwikkelen die iedereen in je branche nuttig vindt.

Beide strategieën zullen mensen helpen je te vertrouwen, wat op zijn beurt de kans vergroot dat ze naar je content op hun websites linken.

Pijler twee: contentontwikkeling en contentmarketing

Ik noemde content als even in de vorige pijler. En de waarheid is dat content zo’n groot onderdeel van internet is geworden dat het een eigen pijler verdient.

Je belangrijkste doel hier is om autoriteit of actuele autoriteit op te bouwen door je expertise met je publiek te delen en te bewijzen dat je niet alleen in de branche zit om geld te verdienen, maar dat je ook echt weet waar je het over hebt en daar gepassioneerd over bent.

Bij contentontwikkeling en marketing draait het echter niet alleen om kwaliteit. Ook kwantiteit speelt een belangrijke rol. Het hebben van een grote website vol met content die relevant is voor het onderwerp van je keuze of voor het zoekwoord waarvoor je probeert te rangschikken, zal Google helpen om je te zien als expert in de branche. En dat zal wonderen doen voor je rangschikking.

Dus, als het gaat om de tweede SEO-pijler, zorg er dan voor dat je regelmatig relevante, goed geschreven content publiceert. Als je bijvoorbeeld een blog op je website hebt, dan kun je gebruikmaken van een contentkalender met onderwerpen die je elke week of maand wilt behandelen.

Pijler drie: technische SEO

Last but not least hebben we technische SEO, die draait om het vermogen van Google om je website goed te crawlen en te begrijpen.

Dit aspect van SEO omvat enkele basistaken waar je misschien al van hebt gehoord en die je zelf hebt gedaan bij het maken van je website, zoals het optimaliseren van je title-tags en metabeschrijvingen met de juiste SEO-zoekwoorden.

Technische SEO gaat echter veel verder dan dat, aangezien het aspecten omvat als websitestructuur, interne links en goede weergave en indexeerbaarheid. Dat is dan ook de reden dat het technische SEO wordt genoemd. Kortom, technische SEO is hetgeen wat je zal helpen om ervoor te zorgen dat je website alles heeft om goed te scoren in Google, naast de content zelf.

Dit wordt nog belangrijker als je een grote website hebt. Denk er maar eens over na: als je website honderden of zelfs duizenden pagina’s heeft, hoe kun je dan garanderen dat Google ze allemaal crawlt? En als je een nieuwe sectie aan je website toevoegt, hoe kun je er dan voor zorgen dat Google deze snel indexeert?

Google geeft daar zelf antwoord op: “Als een site minder dan een paar duizend URL’s heeft, wordt deze meestal efficiënt gecrawld.” Dat betekent één ding voor bedrijven met grote websites, zoals e-commerce winkels: je moet extra hard werken aan je technische SEO. Je kunt onbelangrijke pagina’s op no-index zetten, zodat Google alleen de pagina’s crawlt die jij wilt.

De drie pijlers van SEO-succes in je voordeel gebruiken

Elke SEO-campagne en -beslissing die je neemt – evenals elke uitdaging die u tegenkomt – valt in deze drie categorieën. Dus wanneer je probeert je strategie te verbeteren en erachter te komen welke richting je moet inslaan, ga dan terug naar de pijler en onthoud wat je belangrijkste doel is met elk van hen.

Of je nu meer relevante links wilt verdienen, aan je merkimago en reputatie wilt werken of je technische SEO-inspanningen naar een nieuw niveau wilt tillen, met een goede basis van kennis kun je veel gemakkelijker beslissen welke stap je moet nemen. Al snel zul je zien dat SEO veel eenvoudiger is dan het op het eerste gezicht lijkt.

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer. Promoboer is leverancier van promotiematerialen, zoals waaiers bedrukken