...

6 belangrijke marketingkanalen voor een online bedrijf

door | mrt 2022 | Small Biz Marketing

Een van de moeilijkste onderdelen van het runnen van een online bedrijf is om nieuwe klanten naar je website te krijgen. Er is veel concurrentie en er zijn verschillende manieren om je bedrijf op de markt te brengen, dat het vaak moeilijk is om te weten waar je moet beginnen en waarop je je moet concentreren. Als je hulp nodig hebt bij de marketing van je online bedrijf, overweeg dan om de volgende 6 marketingkanalen te implementeren voor de beste resultaten.

1. Zoekmachineoptimalisatie

De eerste plaats om te beginnen is met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het bestaat in feite uit het nemen van beslissingen die ervoor zorgen dat je website hoger in de zoekresultaten verschijnt. Elke zoekmachine heeft zijn eigen factoren waar ze rekening mee houden bij het bepalen van de volgorde van de zoekresultaten voor zoekopdrachten. Als je weet wat deze factoren zijn en op basis daarvan beslissingen neemt, dan kan je website hoger in de resultaten komen en daardoor meer verkeer genereren.

Een gebied waarop je je bijvoorbeeld op kunt concentreren, zijn de title-tags. Titeltags zijn de titels van de pagina’s die worden weergegeven in de zoekresultaten en de browser. Het maken van goede title-tags, zoals tags die klanten aantrekken of bepaalde trefwoorden bevatten, kan de positie in zoekmachines laten stijgen. Andere dingen waar je je op kunt concentreren, zijn onder meer het versnellen van de laadtijden van de pagina’s, het genereren van backlinks en de content inrichten op de belangrijke zoekwoorden waar je vindbaar op wilt zijn.

2. Sociale media

Het volgende belangrijke marketingkanaal is social media. Bij correct gebruik kunnen sociale media goede aanjagers zijn voor extra verkeer naar je website. Sociale media kanalen zijn gratis te gebruiken en je hebt de mogelijkheid om duizenden mensen te bereiken met slechts één druk op de knop.

Om het meeste uit sociale media te halen, heb je actieve accounts nodig op alle grote platforms, zoals Facebook, Twitter, TikTok en Instagram. Via elk van deze accounts wil je onder andere updates plaatsen over je bedrijf, met je klanten communiceren en klantenservice verzoeken afhandelen. Je kunt ook dingen doen, zoals het houden van wedstrijden, het vergroten van websiteverkeer en volgers op sociale media.

Het belangrijkste om te weten over sociale media is dat je er voldoende aandacht aan moet besteden. Je kunt je pagina’s niet zomaar een keer per week bijwerken als je er het maximale uit wilt halen. Social media accounts moeten elke dag worden bijgewerkt, soms zelfs meerdere keren per dag. Als je hierbij hulp nodig hebt, omdat je dit zelfs niet kan of omdat je er geen tijd voor hebt, schakel dan de hulp in van een social media marketingbureau. Het opzetten van een intern social media team kan voor sommige bedrijven een logische stap lijken, maar in werkelijkheid zullen ingehuurde marketeers beter op de hoogte zijn van de laatste trends en hebben waarschijnlijk meer ervaring opgedaan, zodat ze je kunnen helpen met het opzetten van de meest effectieve campagne voor je bedrijf.

3. E-mailmarketing

Veel online bedrijven kunnen profiteren van een e-mailmarketingstrategie. E-mailmarketing is geweldig om mensen direct te targeten die interesse hebben getoond in je bedrijf. Je kunt ze bereiken via een platform dat regelmatig controleren en aldaar content leveren die hen zal overtuigen om terug te komen naar je website.

Stel dat een geïnteresseerde klant je website voor het eerst bezoekt. Ze tonen interesse in je producten, maar zijn nog niet helemaal klaar om over te gaan tot een aankoop. Je biedt echter een mogelijkheid aan om ze een kortingscode te geven in ruil voor hun e-mailadres, bijvoorbeeld het aanmelden voor een nieuwsbrief in ruil voor de kortingscode. Deze klant geeft zijn adres op en je verstuurt regelmatig informatie over de laatste trends en aankondigingen over sales. Door deze e-mailmarketingstrategie is de kans groter dat deze klant in de toekomst terugkomt en een aankoop doet.

E-mailmarketing is iets dat je zelf kunt doen, maar het kan veel werk en tijd kosten. Om het werk gemakkelijker te maken, kun je overwegen een e-mailmarketingservice te gebruiken, zoals MailChimp, die veel hulpmiddelen biedt. Dit kan de tijdsinvestering aanzienlijk verminderen en toch de gewenste resultaten behalen.

4. Betalen per klik

Pay-Per-Click (PPC), of betalen per klik, is een optie om advertenties op andere websites weer te geven. Je advertenties worden weergegeven op gekochte plaatsen, zoals de zoekresultaten van Google of op de Facebook-pagina’s van mensen. Als iemand op je advertentie klikt en je website bezoekt, wordt er een klein bedrag in rekening gebracht.

Betalen per klik campagnes hebben verschillende voordelen. Om te beginnen betaal je alleen wanneer iemand je website bezoekt. Dit betekent dat je geen geld hoeft uit te geven aan advertenties die niet effectief zijn, alleen aan advertenties die mensen overtuigen om te klikken. Een ander voordeel is beschikbaar voor targetingtools. Via PPC-campagnes kun je je richten op bepaalde groepen mensen, zoals mannen ouder dan 30 jaar die uit Amsterdam komen. Als je weet op welk type publiek je doelgroep is, dan kun je met behulp van geschikte PPC-tools je marketingbudget efficiënter inzetten.

5. Contentmarketing

Met contentmarketing kun je potentiële klanten contact met je laten leggen, in plaats van andersom. Bij contentmarketing creëer je nuttige en relevante content voor je publiek en verspreid je deze vervolgens op internet. Wanneer je publiek deze content vindt, dan leren ze je bedrijf tegelijkertijd kennen.

Als je bijvoorbeeld een online bedrijf runt dat digitale marketingdiensten levert, kun je een blogpost schrijven over “10 manieren om je digitale marketingstrategie te verbeteren”. Als mensen dan meer willen weten over het verbeteren van hun eigen digitale marketingstrategie, dan kunnen ze op je blogpost terechtkomen. Terwijl ze iets leren over de tips die je hebt gegeven, leren ze ook dat je digitale marketingdiensten levert.

Met content marketingstrategieën, zoals het schrijven van blogberichten op je websites, het maken van whitepapers en gastbloggen op andere websites, kun je verkeer naar je eigen website genereren. Je kunt je merk ook helpen een autoriteit te worden binnen je niche, wat zal helpen meer verkopen te genereren.

6. Verwijzingen

Ten slotte is er verwijzingsmarketing. Een geweldige manier om meer klanten te genereren, is door je eerdere tevreden klanten een positieve noot te verspreiden (mond-tot-mond reclame). Tevreden klanten zullen dit echter niet altijd alleen doen, dus het kan zijn dat je een kleine boost moet geven, bijvoorbeeld door ze te belonen.

Je kunt bijvoorbeeld een korting aanbieden op een toekomstige aankoop aan iedereen die een nieuwe klant aanbeveelt. Dit geeft je klant een reden om je merk te delen en zelf terugkerende klant te worden. Door het bieden van de perfecte klantervaring en door die mensen aan te moedigen door je door te verwijzen naar anderen, kun je je websiteverkeer aanzienlijk vergroten, waardoor dit een essentieel marketingkanaal wordt.

Conclusie – ontdek en test alle kanalen

Om je online bedrijf op de markt te brengen moet je alle beschikbare marketingkanalen verkennen. Sommige zullen beter voor je werken dan andere, maar je weet niet welke tot je ze allemaal hebt geprobeerd. Probeer te investeren in ieder marketingkanaal en stem een vaste periode af om te testen. Na verloop van tijd zie je welke kanalen het beste werken en kun deze kanalen verder optimaliseren, waardoor je nog meer verkeer genereert en de kans op aankomen vergroot.

Hulp nodig bij de marketing van je online bedrijf?

Als je de marketing van je online bedrijf goed inricht, dan breng je waarde over van een merk, product of dienst, met als doel om zoveel mogelijk conversies te genereren. Heb je hulp nodig bij (een van) de marketingkanalen van je bedrijf, dan kan ik je helpen.

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions. JM Promotions is leverancier van relatiegeschenken, zoals glazen met logo.

 

 

Met meer dan 25 jaar ervaring in IT-support, bouwde Ralph zijn eerste website in 1995. Hij heeft aan de slag gewerkt bij toonaangevende bedrijven waarbij hij inzicht verkreeg in hoe hij uitstekende support kan bieden.

Web-Pepper host, bouwt en onderhoudt WordPress websites & Social Media voor bedrijven die de kracht van internet begrijpen en hiermee het beste voor hun bedrijf willen behalen. Onze service bestaat niet alleen uit het bouwen van een mooie, goed functionerende website. Met Web-Pepper heb je de sparringpartner gevonden, waarmee we samen het beste uit het internet halen voor jouw bedrijf.

Ralph de Groot

CTO , Web-Pepper

Zoeken

Hulp nodig?

SiteGround Nieuws

De nieuwsblog van onze huis hostingmaatschappij.

Interessant voor al onze klanten.