Als we door onze sociale media feeds scrollen zien we vaak beroemdheden die enthousiast zijn over hun merken. Of we komen op het internet bloggers tegen die hun favoriete producten promoten. Dit zijn vormen van influencer marketing, waarbij invloedrijke mensen in een specifieke branche een product of merk onder de aandacht brengt van zijn of haar volgers. Steeds meer marketeers maken gebruik van influencer marketing en zien het als een bijzonder effectief marketinginstrument.

Merken vertrouwen steeds vaker op (gast)bloggers en social media influencers om de aandacht van klanten te trekken, het vertrouwen van klanten op te bouwen en de verkoop te stimuleren. Het helpt merken ook om hun reputatie in hun branche te versterken. Niet alleen qua naamsbekendheid, maar ook als het gaat om een ​​betrouwbare bron van informatie.

Deze organische kanalen zijn uiterst waardevol voor influencer marketing, aangezien ze beiden de doelen ondersteunen om een nieuw publiek te bereiken en aandacht te genereren, hetzij via links of deelacties. De opkomst van sociale media heeft een enorme wereld gecreëerd waar mensen toegang hebben tot content, van verhalen op Instagram tot tutorials op TikTok. De noodzaak om te focussen op het ontwikkelen van strategieën, het maken van campagnes en vooral SEO is van vitaal belang geworden voor influencer marketing.

Hoe kan influencer marketing jouw SEO verbeteren?

Influencer marketing heeft het vermogen om zowel on-site als off-site SEO te beïnvloeden. Het gebruik van influencers in jouw marketingstrategie is gunstig voor de betrokkenheid van de website, de posities in de zoekresultaten en zorgt ervoor dat klanten jouw merk vertrouwen. Hier zijn een paar elementen van SEO die kunnen profiteren van het gebruik van influencer marketing.

Backlinks

Als influencers jouw product of merk op hun sociale media plaatsen, helpen ze bij het genereren van betere backlinks en meer verkeer naar jouw website, wat leidt tot meer autoriteit. Naast het delen op sociale media, hebben de meeste influencers waarschijnlijk ook nog hun eigen website of platform, wat een nieuwe kans op verwijzingsverkeer of een backlink biedt. Backlinks hebben een grote impact als het gaat om de positie in de zoekresultaten.

Wanneer een influencer content maakt die draait om jouw merk en daarin ook de link naar jouw website opneemt, creëert dit de mogelijkheid voor anderen om het bericht met jouw link op hun platform te delen. Mogelijk ontstaat er een domino-effect. Dit is over het algemeen hoe virale content begon. Met meer betrokkenheid komt meer bekendheid, wat er zelfs toe kan leiden dat merken met een hogere autoriteit jouw link aan hun website toevoegen.

Content creatie

Wanneer influencers content rondom jouw merk creëren, profiteert jouw website hiervan. Niet alleen is het gebruik van influencers voor het creëren van content zowel tijd- als kostenefficiënt, maar het kan ook positief effect hebben op de ROI (return on investment) en de merkaanwezigheid vergroten. Influencers kunnen klikbare content maken door links op hun sociale platforms of websites te delen en daarmee ook hun eigen publiek bereiken.

Ze kunnen ook de zoekwoorden van jouw merk gebruiken bij het plaatsen van hun content, bijvoorbeeld door jouw merk te koppelen aan bepaalde zinnen waarmee je geassocieerd wilt worden en om herkenning op te bouwen.

Sommige influencers moedigen hun volgers aan om zelf content te maken, maar koppelen deze aan een specifieke hashtag. Deze user generated content (UGC) houdt jouw merknaam in stand en creëert ook een gemeenschapsgevoel rond degenen die jouw merk waarderen en vertrouwen.

Betrokken bij jouw publiek

Influencer marketing heeft invloed op de manier waarop mensen naar jouw merk kijken en het gevoel wat daarbij komt kijken. Het opent ook de deur naar een potentieel nieuw publiek dat misschien niet bekend is met jouw merknaam of diensten. Dit zal bekendheid genereren en op zijn beurt helpen bij het opbouwen van autoriteit, waardoor de merkherkenning de volgende keer verbetert als mensen naar iets op zoek zijn en jouw merk dan tegenkomen.

Wanneer influencers jouw content delen met hun netwerk, worden mensen die je misschien nog niet kent, blootgesteld aan jouw merk, waardoor het hun aandacht kan trekken en hen naar jouw website kan leiden. Of, als het publiek al bekend is met het merk, kan hun vertrouwen worden bevestigt of versterkt, aangezien iemand naar wie ze opkijken dat heeft gezegd.

Influencers hebben doorgaans een grote aanhang, wat zorgt voor een geïnteresseerd en betrokken publiek, wat het bijna een kant-en-klare oplossing voor marketeers maakt. Hierdoor kunnen bedrijven – tegen relatief lage kosten – een relevante niche bereiken dat mogelijk geïnteresseerd is in hun branche.

Wanneer een influencer uitlegt hoe een product of merk hun leven heeft beïnvloed of een positieve recensie deelt, zijn consumenten eerder geneigd een aankoop te doen.

Voorbeeld: Hallmark vergroot bereik door productlinks te delen

Hallmark creëerde een campagne rond de feestdagen genaamd #KeepsakeIt. Tijdens deze campagne deelden verschillende influencers hun favoriete vakantieherinneringen. Elke afbeelding bevatte een Hallmark-ornament.

De content bevatte links naar het account en de website van Hallmark, waardoor anderen werden aangemoedigd om met hen deel te nemen en kerstproducten van Hallmark te kopen. Hallmark genereerde niet alleen betrokkenheid door de content van de influencer, maar juist door de grotere groep die werd uitgenodigd om deel te nemen aan de campagne #KeepsakeIt door hun herinneringen te delen.

Wat de prestaties betreft, de website profiteerde van de toegenomen vertoningen en het grotere bereik. Met elk bericht dat werd gedeeld met de #KeepsakeIt-tag en -link, werd er steeds meer bekendheid gegenereerd, wat resulteerde in meer gespreksstof rondom Hallmark.

Tot slot

Influencer marketing biedt tijd- en kostenefficiënte kansen die kunnen leiden tot meer verkeer, kwalitatieve backlinks en een sterker vertrouwen tussen jouw merk en (potentiële) klanten. De relatie met SEO is dat het helpt bij het opbouwen van autoriteit via externe elementen en het helpt bij verwijzingsverkeer op korte termijn. Influencer marketing blijft evolueren naarmate nieuwe platforms opduiken, waardoor organisaties hun merk kunnen laten groeien en op nieuwe en creatieve manieren kunnen bereiken.

Hulp nodig van bij influencer marketing en SEO?

Heb je hulp nodig bij influencer marketing en/of SEO? Ons team is gepassioneerd over influencer marketing, met oog voor detail en kwaliteit. We focussen ons op wat echt belangrijk is, namelijk vooruitstrevende samenwerkingen met influencers opzetten voor merken. En uiteraard kijken we daarbij ook naar zoekmachineoptimalisatie.

Deze gastblog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer. Promoboer is leverancier van promotiematerialen, zoals vlaggetjes bedrukken.