Als je content voor een website maakt, dan maak je gebruik van zoekwoorden. Je kiest zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf en doelgroep. Deze zoekwoorden implementeer je in de URL, titeltags en de content zelf. Dit helpt zoekmachines om jouw content te begrijpen en te rangschikken op zoekopdrachten. De truc is om erachter te komen hoe vaak je een zoekwoord moet gebruiken, zonder dat het te veel wordt, om te scoren in de zoekmachines: de keyword density. We bespreken in dit artikel een aantal praktische tips voor het gebruik van zoekwoorden en hoe je kunt voorkomen dat je deze zoekwoorden teveel gebruikt.

Wat is keyword density?

De keyword density is de Engelse vertaling van zoekwoord dichtheid. Het is het percentage van het aantal keren dat een zoekwoord op een pagina voorkomt in verhouding tot het totaal aantal woorden. Als je een zoekwoord 10 keer gebruikt op een pagina van 1.000 woorden, dan is de keyword density 1%.

Wat is de optimale keyword density?

Daar doen zoekmachines, zoals Google en Bing, geen uitspraken over. Dat geeft SEO specialisten enige discussieruimte. De meesten zijn van mening dat 1-3% een optimaal bereik is voor keyword density, maar niemand weet het exacte ideale percentage. De ene keer scoort een pagina met een keyword density van 1% beter dan een vergelijkbare pagina met een keyword density van 3% en natuurlijk andersom.

Het onvermogen om een ​​exact percentage te kiezen, komt deels voort uit een gebrek aan bevestiging van Google. Google heeft de effectiviteit of invloed van keyword density op rankings niet bevestigd. Het enige dat Google heeft bevestigd, is dat het eerste en tweede gebruik van het zoekwoord op jouw pagina effectief zal zijn. En dat het overmatig gebruik van zoekwoorden op een pagina (keyword stuffing) afgestraft kan worden met een penalty.

Hoe heeft Hummingbird de keyword density beïnvloed?

In 2013 heeft Google het zoekalgoritme geüpdatet. Het heette Hummingbird. Deze update heeft de manier veranderd waarop Google zoekopdrachten interpreteert. Sindsdien kijkt Google naar de intentie van de zoekopdracht van een gebruiker in plaats van naar exacte zoekwoorden.

Hoe werkt dit? Als iemand vóór de Hummingbird-update heeft gezocht: “Hoe repareer ik mijn lekkende kraan?” zouden de robots zich concentreren op het gedeelte ‘lekkende kraan’. Zoekresultaten kunnen kraanonderdelen, bouwmarkten en zelfs reparatieservices bevatten. Nu Google de intentie beter begrijpt, levert een vergelijkbare zoekopdracht vandaag tips, instructieartikelen en zelfs handige video’s op voor het repareren van een lekkende kraan.

Met de Hummingbird-update kan Google relaties tussen onderwerpen en thema’s begrijpen. Dit betekent dat marketeers synoniemen, gerelateerde en semantische termen kunnen opnemen in plaats van artikelen vol te proppen met zoekwoorden.

Zoekwoorden spelen nog steeds een belangrijke rol om jouw pagina’s te helpen rangschikken voor relevante zoekopdrachten. En het is belangrijk om te begrijpen hoe Google zoekwoorden gebruikt om de zoekintentie te ontdekken.

Dit zal je helpen om zoekwoorden te targeten die jouw bedrijf ten goede komen. En je kunt synoniemen, gerelateerde en semantische termen opnemen – en onnodige zoekwoorden vermijden – om Google te helpen jouw inhoud te ontdekken en te rangschikken.

Keyword density versus keyword stuffing

Keyword density kan omslaan in keyword stuffing als je niet oppast. Keyword stuffing is het overmatig gebruik van zoekwoorden om de positie in de zoekresultaten te manipuleren. Vooral vroeger liet men zoekwoorden extra vaak terugkomen in de inhoud om hoger in de zoekresultaten te komen. Het heeft tegenwoordig het tegenovergestelde effect. Het gebruik van te veel zoekwoorden kan een negatieve invloed hebben op jouw posities in de zoekresultaten. Dit betekent dat je moet opletten hoe vaak je zoekwoorden in jouw inhoud gebruikt. Als je dit niet doet, dan kan dit afgestraft worden met een penalty en dat betekent vaak dat je helemaal niet meer zichtbaar bent in de zoekresultaten.

Best practices voor het bepalen van de optimale keyword density

Aangezien er geen magisch getal is, is het moeilijk om te weten wat de optimale keyword density zou moeten zijn. Dat maakt het moeilijker om keyword stuffing te voorkomen. Dit zijn enkele van de best practices om ervoor te zorgen dat je effectief gebruikmaakt van de keyword density.

Schrijf natuurlijk en lees hardop voor

Het beste wat je kunt doen als je schrijft, is om de termen te plaatsen op een natuurlijke positie. Je moet geen ruimte creëren voor zoekwoorden, maar ze moet gewoon op een logische positie in een zin staan. Het zoekwoord mag niet in elke zin of meerdere keren in een zin worden gebruikt.

Als je inhoud schrijft, schrijf het dan gewoon en op natuurlijke wijze, net alsof je het uitspreekt. Denk niet na over hoe vaak je het zoekwoord hebt gebruikt. Zodra je jouw gedachten uitschrijft, kun je zien hoe vaak je het hebt gebruikt. Je kunt altijd nog het aantal zoekwoorden verminderen door te schrappen.

De volgende stap is om je stuk hardop voor te lezen. Wanneer je het hardop leest, is de kans groter dat je de herhaling van zoekwoorden opmerkt. Je zult het dan opmerken als je een woord te vraag gebruikt. Dit een goede methode om toe te passen, zodat je overmatig gebruik van zoekwoorden kunt elimineren en daarmee de positie in de zoekresultaten op positieve wijze kunt beïnvloeden.

Gebruik gerelateerde zoekwoorden

Een andere tactiek om toe te passen is het gebruik van een verscheidenheid aan signaalwoorden. Als je een verscheidenheid aan woorden gebruikt, dan voorkomt je dat je een zoekwoord of woordgroep te veel gebruikt.

Voordat je begint met schrijven, moet je gaan zitten en brainstormen over de zoekwoorden die je in je artikel of op jouw website pagina wilt gebruiken. Er zijn verschillende soorten zoekwoorden die je kunt opnemen.

Het eerste type is bewijstermen. Bewijstermen zijn woorden die Google in jouw teksten verwacht. Het zijn termen die aan Google laten zien waar je het over hebt. Als je een artikel zou schrijven over hoe je de perfecte spaghetti maakt, zou je termen als koken, stoven of al dente verwachten. Dit zijn termen die vaak te maken hebben met het koken van spaghetti. Omdat je het hebt over het maken van dit gerecht, verwacht Google deze termen in het artikel.

Het tweede type zijn relevante termen. Relevante termen zijn woorden die gerelateerd zijn aan het onderwerp. Deze verschillen van bewijstermen, aangezien het synoniemen zijn. Als je teruggaat naar het spaghettivoorbeeld, zouden relevante termen pasta of noedels zijn. Dit zijn synoniemen voor spaghetti die je in je artikel zou kunnen gebruiken.

Het gebruik van bewijstermen en relevante termen is om het gebruik van zoekwoorden uit te breiden. Door verschillende termen te gebruiken, zal Google het onderwerp beter begrijpen en rangschikken in de zoekresultaten op basis van een zoekopdracht.

Je kunt voorkomen dat je keyword stuffing gebruikt door relevante en bewijstermen te gebruiken. Het zal bovendien jouw vocabulaire uitbreiden en jouw artikel beter laten klinken.

Maak een simpele rekensom

Zoals eerder gezegd zijn de meeste SEO specialisten het erover eens dat de keyword density of zoekwoorddichtheid tussen de 1-3% moet zijn. Je kunt een simpele rekensom uitvoeren om de keyword density te achterhalen.

Om de keyword density te berekenen, neem je het aantal keren dat je het zoekwoord gebruikt en deelt dit door het totaal aantal woorden. Als je dat getal eenmaal hebt, vermenigvuldig je het met 100 en dan heb je de keyword density in percentage.

Je kunt ook in Google zoeken naar een keyword density calculator. Daar plak je het de tekst in en deze tool begint direct uit te rekenen wat de keyword density is van alle woorden die je hebt gebruik in de tekst.

Dit is een manier waarop je de keyword density inzichtelijk krijgt. Je kunt dan gaan schrappen of aanvullen om op het door jouw gewenste percentage uit te komen. Het vereist wat meer werk van jouw kant, maar het zal zich zeker uitbetalen.

Maak gebruik van hulptools

Er zijn talloze programma’s die je kunnen helpen bij alles wat te maken heeft met keyword density. We bespreken twee tools die veel gebruikt worden. Je kunt zulke tools gebruiken door ernaar de zoeken in de zoekmachine.

De eerste is een keyword density analyzer. Deze tool kan naar concurrerende websites kijken en veelvoorkomende zinnen vinden die jouw concurrentie gebruikt. Dit zijn mogelijk belangrijke zinnen die jouw bedrijf wil aanpassen om gelijke tred te houden met de concurrentie. Het wordt bovendien gebruikt om een keyword gap met concurrenten te dichten.

De tweede is keyword density analysis tool. Deze tool richt zich op URL’s en de inhoud op die pagina’s. Het analyseert het aantal woorden op de pagina, gekoppelde woorden (met link), niet-gekoppelde woorden en gebruikte korte woorden of stopwoorden.

Wij kunnen helpen!

Help je hulp nodig bij keyword density of SEO vraagstukken? Dan kunnen wij helpen! Onze SEO specialisten helpen je op de meest effectieve manier de juiste zoekwoorden voor jouw bedrijf te kiezen en te implementeren.

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions. JM Promotions is leverancier van promotiematerialen, zoals magneten bedrukken.