...

Hoe kun je de domeinautoriteit (DA) van een WordPress-site verbeteren?

door | jul 2022 | WordPress, WordPress Tips & Tricks

Domeinautoriteit (DA) meet de relevantie of de autoriteit die een website heeft in zijn specifieke niche of branche. Het is geen geheim dat een hoge positie op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP) uiterst belangrijk is. Hoe hoger je content wordt weergegeven in zoekopdrachten, hoe meer verkeer je websites krijgen. WordPress-sites hebben specifieke functies die SEO eenvoudiger maken. Zonder voldoende domeinautoriteit zal je site echter niet hoog scoren, ongeacht de moeite die je in SEO steekt.

In dit artikel zal ik je door vijf stappen leiden die je zullen helpen de domeinautoriteit te verbeteren, wat van cruciaal belang is voor een hoge positie in zoekmachines. Maar laten we eerst bespreken wat domeinautoriteit is.

Wat is domeinautoriteit?

Domeinautoriteit (DA) meet de relevantie of de autoriteit die een website heeft in zijn specifieke niche of branche. In een notendop, je kunt het de reputatie van een website noemen. Het combineert meer dan 40 SEO-factoren, waaronder:

  • Inkomende links
  • Sitesnelheid
  • Interne links
  • Kwaliteit van de content

Dus, hoe bereken je de domeinautoriteit (DA)? Diverse tools, zoals Moz en Ahrefs, hebben een aangepaste en eigen algoritmen die ze gebruiken bij het berekenen van de relevantie van de domeinautoriteit. Dit geeft op zijn beurt scores die variëren van 1 tot 100, waarbij 1 een lagere domeinautoriteit vertegenwoordigt.

Met dit in gedachten moet je ook weten dat websites met een domeinautoriteit van 30 of lager als een slechte DA worden beschouwd. Terwijl elke site met een score tussen 30 en 60 als goed wordt beschouwd. Ten slotte krijgt elke site boven de 60 een uitstekende overweging.

Het is ook vermeldenswaardig dat, wat meestal wordt waargenomen bij het toekennen van een DA-score, het aantal kwalitatieve inkomende links in een artikel is. Met hoge kwaliteit bedoel ik sites met een hoge autoriteit en een gevestigde online aanwezigheid. Hoe meer links van deze sites, hoe meer kans je hebt om je domeinautoriteit te verbeteren.

Als je website nieuw is, krijg je automatisch een domein autoriteit score van 1. Dit betekent dat je om hoog te ranken een technische SEO-audit moet uitvoeren.

Het ontwikkelen van autoriteit kan enige tijd duren, dus maak je geen zorgen als je niet meteen resultaten ziet als je deze stappen volgt:

1. Maak koppelbare inhoud

Als je goede content wilt maken, moet je onderzoek doen. Je moet je content altijd zien als een bron die goede informatie biedt. Afgezien van dat de inhoud leuk is om te lezen, moet het waarde toevoegen voor de lezer.

Verwar koppelbare content niet met deelbare content. Deelbare content heeft de neiging om veel deelacties en reacties te krijgen, bijvoorbeeld op sociale media. Koppelbare content is content waarnaar mensen kunnen linken, bijvoorbeeld kennisbronnen, onderzoeken, tutorials en infographics.

Zodra je koppelbare inhoud hebt gemaakt, wordt je content beschouwd als een autoriteit en een gerenommeerde bron die het waard is om naar te verwijzen. Dit zal je op jouw beurt helpen om links te krijgen en de domeinautoriteit te verbeteren. Zoals ik eerder al zei, zijn links van hoge kwaliteit waarnaar je moet streven, want deze zullen echt invloed hebben op je domeinautoriteit score.

2. Schrijf gastblogs

Gastpost is een effectieve methode om inkomende links te krijgen. Je moet er echter voor zorgen dat je gastblogs plaatst op websites met een hoge autoriteit. Toen ik bijvoorbeeld een gastpost schreef voor Marketingfacts, stond de site-editor me toe een backlink naar mijn site toe te voegen. De website die mijn gastpost heeft gepubliceerd, is een goede bron van backlinks vanwege de relatief hoge domeinbeoordeling, namelijk 78.

Een van de grootste bijdragers aan de pagina-autoriteit en domeinscore van je website is de dichtheid van inkomende links van gezaghebbende sites. Het zijn links die de lezer terugbrengen naar je website en moeten altijd worden opgenomen wanneer je een gastpost plaatst. Deze links leiden verkeer naar je website en bouwen ook je DA-score op.

3. Focus op paginasnelheid

Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je een hekel hebt aan langzaam ladende sites. Als je een trage hebt, moet je voorbereid zijn op hogere bounce wanneer mensen je website proberen te bereiken. Een bounce is een sessie waarbij slechts één pagina van je site wordt geladen. Dit heeft een negatieve invloed op je DA en dat wil je niet.

Dat gezegd hebbende, zorg ervoor dat je website snel laadt, aangezien een hoge bounce rode een slecht signaal zijn aan Google, maar ook voor andere zoekmachines.

Om je WordPress-site snel te laten laden, moet je jouw WordPres-site optimaliseren door eerst naar de afbeeldingen te kijken. Grotere afbeeldingen betekenen grotere bestanden en grotere bestanden betekenen lagere laadsnelheden van de pagina’s. In plaats van een grote afbeelding te plaatsen waarop je sitebezoekers moeten inzoomen om ze te bekijken, kun je proberen de afbeelding bij te snijden om het onderwerp weer te geven. Een andere optie is om afbeeldingen te comprimeren voordat je ze plaatst. Je kunt deze twee opties natuurlijk ook combineren voor het beste resultaat.

Bovendien moet je ten alle tijden je plug-ins bijwerken en de plug-ins verwijderen die je niet meer gebruikt. Oudere plug-ins zijn niet langer compatibel met nieuwere versies van WordPress en kunnen een negatieve invloed hebben op de laadsnelheden van je pagina’s, wat op zijn beurt bijdraagt ​​aan een hogere bounce en lagere domeinautoriteit.

4. Verbeter je backlink profiel

Je weet nu dat DA alles te maken heeft met linken, toch? Maar het gaat niet alleen om de hoeveelheid links, maar je moet ook de kwaliteit van de links controleren. Je kunt dan gebruikmaken van een backlink-analysetool. De tool helpt je te bepalen of de websites die je nastreeft van goede kwaliteit zijn en een goede domeinautoriteit hebben.

Maar je moet er ook voor zorgen dat je naar relevante bronnen linkt. Je kunt niet zomaar linken naar lifestyle-websites als je focus op technologie ligt. Daarnaast wil je andere websites een goede reden geven om naar jouw website te linken. Maak dus betere content dan je concurrenten.

Maar het belangrijkste is dat je al je links doorloopt en controleert of een van deze niet werkt of niet relevant is. Als een van hen niet aan de normen voldoet, moet je zorgen dat deze verdwijnen. Je kunt de desbetreffende website een berichtje sturen of de links naar je site afwijzen in Google.

5. Optimaliseer je site voor mobiele apparaten

In de afgelopen zeven jaar zijn websitebezoekers geleidelijk verschoven naar een mobiel-first benadering van surfen. Vergeleken met 2015, toen slechts 31,6% van het webverkeer afkomstig was van mobiele apparaten, zag 2021 volgens Statista een historisch hoog percentage mobiel verkeer van 55,7%.

Vanwege deze verschuiving naar mobiel verkeer heeft Google mobielvriendelijkheid opgenomen in zijn algoritmen voor het rangschikken van zoekresultaten. Dit betekent dat Google de mobile versie van je website crawlt en indexeert (mobile-first) in plaats van de desktop versie. Door je website voor mobiel te optimaliseren, kun je de zoekpositie van jouw website verbeteren, meer organisch verkeer genereren en je domeinautoriteit verbeteren.

Hier zijn enkele manieren om je website te optimaliseren voor mobiele apparaten:

  • Gebruik AMP-opmaak (versnelde mobiele pagina’s);
  • Comprimeer je afbeeldingen;
  • Kies voor responsieve webontwerpen met behulp van webontwerptools.

Je kunt de mobielvriendelijke test van Google gebruiken om te zien hoe je site presteert na het maken van de aanpassingen. Maak voordat je verbeteringen doorvoert een printscreen van het resultaat, want zo kun je een betere vergelijking maken.

Tot slot

Domeinautoriteit (DA) is niet het eerste waar je aan denkt als je een website begint, maar het is wel een belangrijk onderdeel, want het is de reputatie van je website. De factoren die bijdrage aan je domeinautoriteit lijken allemaal ingewikkeld en dat is ontmoedigend, maar dat hoeft het niet zijn. Het enige dat je moet doen, is je website optimaliseren voor mobiele apparaten, koppelbare content maken, focussen op de snelheid van je site en gastberichten plaatsen op websites met een hoge DA. Er is geen gemakkelijke weg om hoog te scoren in de zoekmachines, maar door aan je domeinautoriteit te werken maak je het jezelf wel een stuk makkelijker.

Deze blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions. JM Promotions is leverancier van relatiegeschenken, zoals speelkaarten bedrukken.

 

Met meer dan 25 jaar ervaring in IT-support, bouwde Ralph zijn eerste website in 1995. Hij heeft aan de slag gewerkt bij toonaangevende bedrijven waarbij hij inzicht verkreeg in hoe hij uitstekende support kan bieden.

Web-Pepper host, bouwt en onderhoudt WordPress websites & Social Media voor bedrijven die de kracht van internet begrijpen en hiermee het beste voor hun bedrijf willen behalen. Onze service bestaat niet alleen uit het bouwen van een mooie, goed functionerende website. Met Web-Pepper heb je de sparringpartner gevonden, waarmee we samen het beste uit het internet halen voor jouw bedrijf.

Ralph de Groot

CTO , Web-Pepper

Zoeken

Hulp nodig?

SiteGround Nieuws

De nieuwsblog van onze huis hostingmaatschappij.

Interessant voor al onze klanten.